Σελίδες

Δευτέρα 15 Φεβρουαρίου 2016




Από τις 18 Φεβρουαρίου έως τις 15 Μαρτίου 2016, η αίθουσα εκθέσεων και εκδηλώσεων της Βασιλικής του Αγίου Μάρκου στο κέντρο του Ηρακλείου θα φιλοξενήσει την έκθεση του Έλληνα αγιογράφου Μανώλη Μπετεινάκη, “Από το Ηράκλειο στην Αγία Πετρούπολη κι από την Αγία Πετρούπολη στο Ηράκλειο…”
Η έκθεση με τίτλο “Από το Ηράκλειο στην Αγία Πετρούπολη κι από την Αγία Πετρούπολη στο Ηράκλειο…” δίνει μια μοναδική ευκαιρία στον επισκέπτη να δει δείγμα από τα έργα του Μανώλη Μπετεινάκη πού συγκεντρώθηκαν από διάφορες εκκλησίες και μοναστήρια της Κρήτης. Αποτελείται από 45 έργα, φορητές εικόνες, λίγα έργα νωπογραφίας, μερικούς πίνακες και δύο ψηφιδωτά. Τα έργα περιλαμβάνουν μια σχεδόν 50ετή περίοδο της δημιουργικότητας του αγιογράφου.
Ο Μανώλης Μπετεινάκης σπάνια άφηνε την Κρήτη. Ήταν ριζωμένος κι πάντα συνδεδεμένος με τη ζωή του νησιού και με τη ζωή της εκκλησίας. Γεννήθηκε στο Ηράκλειο το 1946 από ιερατική οικογένεια και σε νεαρή ηλικία άρχισε να μαθαίνει τα βασικά της αγιογραφίας με τον Παπα-Γιώργη Μανουσάκη. Σε ηλικία 23 ετών άνοιξε το δικό του εργαστήρι αγιογραφίας όπου συνέχιζε να δημιουργεί μέχρι και λίγο πρίν την απεβίωσή του στις 6 Οκτωβρίου 2015.
Η μοναδικότητα των εικόνων πού δημιουργήθηκαν από τον Μανώλη Μπετεινάκη είναι η βαθύτερη ένταση, η εστίαση και η αυστηρότητα σε συνδυασμό με φωτεινά, κορεσμένα χρώματα. Δεν δημιουργούσε εικόνες πάνω σε έτοιμα σχέδια. Δημιουργούσε το δικό του πρότυπο για τη πλήρωση της εικόνας με το μολύβι ή το πινέλο του. Στη συνέχεια εφάρμοζε το χρυσό φόντο και ακολουθούσε η δουλειά στα ενδύματα, στην αρχιτεκτονική ή στο τοπίο και τέλος, στα πρόσωπα και τα χέρια. 
Ολόκληρη η ζωή του ήταν μια συνεχής και ακούραστη εργασία με την υποστήριξη της οικογένειάς του πού μοιραζόταν μαζί του τη σοβαρότητα της ασθένειας του και τη χαρά της εργασίας. Σχεδόν στερούταν της δυνατότητας να κυκλοφορεί και να αναπνέει χωρίς τη βοήθεια ειδικής συσκευής, δούλευε κάθε μέρα για 5-6 ώρες παρά την αρρώστια και τις περιστάσεις, γεγονός πού κάθε άλλος άνθρωπος θα θεωρούσε ανυπέρβλητο. Ωστόσο, η ζωή και το έργο γι’αυτόν ήταν το ίδιο πράγμα. Το ένα χωρίς το άλλο ήταν αδύνατο. Η εργασία είναι μια ατέρμονη προσευχή πού ενσαρκώνεται σε εικόνες της πνευματικής πραγματικότητας. Συμβαίνει κάθε μέρα και δένει με την αιωνιότητα…





Πως όριζε ο ίδιος την τέχνη του

Η εικονογραφία της Ορθοδόξου Ανατολικής Εκκλησίας είναι η τέχνη, η οποία διαμορφώθηκε και ασκήθηκε στο Βυζάντιο με τη μορφή κυρίως της τοιχογραφίας (νωπογραφίας), της Ψηφιδογραφίας, της μικρογραφίας και των φορητών εικόνων. Απηχούσε στα ιδεώδη της Ορθοδοξίας και χρησιμοποιήθηκε για την αγιογράφηση και την ανάδειξη των ιερών ναών, συμβάλλοντας άριστα στην κατανόηση των τελουμένων μέσα σ' αυτούς. Η πάντιμος αυτή τέχνη, είναι από την ίδια τη φύση της, μια τέχνη ιερή και λειτουργική, αφού απεικονίζει άγια πρόσωπα και άγια γεγονότα. Η κάθε εικόνα δεν είναι μια απλή θρησκευτική ζωγραφιά αλλά μια αγιογραφία, που εκφράζει τα δόγματα και τη διδασκαλία της Εκκλησίας με σαφήνεια και ακρίβεια, όσο και ο λόγος της. Η ιερή αυτή τέχνη, δεν έχει σκοπό μόνο το διάκοσμο του ναού, αλλά κυρίως να αναζωγραφίζει, να μεταγράφει και να μεταφέρει αυτούσια τη μορφή του Ιησού Χριστού και των αγίων Του, για να φέρει τον πιστό σε προσωπική σχέση και επαφή μαζί τους. Οι ιερές εικόνες κατά τον Ιωάννη τον Δαμασκηνό, είναι η γλώσσα των αγραμμάτων. Αποτελούν θεολογία που εκφράζεται με σχήματα και χρώματα, παρουσιάζουν την ίδια την εικόνα του "μέλλοντος αιώνος" και βοηθούν τα σωματικά μάτια να προσεγγίσουν το μυστήριο της θείας οικονομίας. Η λειτουργική εικόνα δεν είναι μία ζωγραφιά που γίνεται για να τέρπει αισθητικά τους οφθαλμούς μας, ή απλά για να μας θυμίζει τα άγια πρόσωπα, αλλά μέσα από αυτά μας υψώνει απ' το φθαρτό αυτό κόσμο και μας μεταφέρει στο χώρο της βασιλείας του Θεού. Το κάλλος στη λειτουργική ζωγραφική είναι κάλλος πνευματικό και όχι σαρκικό. Η τέχνη αυτή είναι νηστευτική, σοβαρή, λιτή, απέριττη, χωρίς μάταιες επιδείξεις σε αντίθεση με την τέχνη της Δύσεως που είναι ανθρωπόμορφη και αντιπνευματική. Οι παραδοσιακές λιτές βυζαντινές ορθόδοξες εικόνες δεν θέλγουν και φαίνονται δύσμορφες και απόκοσμες στον άνθρωπο που διακατέχεται από το πνεύμα του κόσμου τούτου.[...]



Φεστιβάλ Πιάνου στο Πολιτιστικό Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου από τις 17 μέχρι τις 24 Φεβρουαρίου

ΔΗΜΟΣ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ
ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ
Ηράκλειο 16-02-2016
 Φεστιβάλ Πιάνου στο Πολιτιστικό Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου από τις 17 μέχρι τις 24 Φεβρουαρίου 2016
Φεστιβάλ Πιάνου με διεθνώς αναγνωρισμένους καλλιτέχνες διοργανώνει από αύριο, Τετάρτη 17 Φεβρουαρίου μέχρι και την ερχόμενη Τετάρτη 24 Φεβρουαρίου 2016, η  Αντιδημαρχία Πολιτισμού, Τουρισμού, Εθελοντισμού και η Δημοτική Κοινωφελής Επιχείρηση Ηρακλείου στην προσπάθεια τους να προσφέρουν στο κοινό του Ηρακλείου ποιοτικές μουσικές εκδηλώσεις.
Στο πλαίσιο διοργάνωσης του Φεστιβάλ περιλαμβάνονται και δωρεάν συναυλίες για κοινωνικά ευπαθείς ομάδες, γεγονός το οποίο εδράζεται στην αντίληψη ότι ο πολιτισμός οφείλει να απευθύνεται σε όλο το κοινωνικό φάσμα χωρίς διακρίσεις, να λειτουργεί ως απάντηση και θεραπεία στα καθημερινά προβλήματα, ως παίδευση της ψυχής και του νου. 
Πρόγραμμα 
Το Φεστιβάλ Πιάνου ξεκινά αύριο, Τετάρτη  17 Φεβρουαρίου 2016 και ώρα 20:00 στο Πολιτιστικό Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου με ρεσιτάλ για πιάνο και φλάουτο. 
«Από την αυγή στο μεσουράνημα του Ρομαντισμού» 
Πιάνο : Τίτος Γουβέλης
Φλάουτο: Νίκος Νικόπουλος 
Η επόμενη συναυλία θα δοθεί το Σάββατο 20 Φεβρουαρίου 2016 στις 20:00 στο Πολιτιστικό Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου. Ρεσιτάλ πιάνου με την Ντόρα Μπακοπούλου. Ερμηνεύει έργα του FredericChopin. 
Το Φεστιβάλ θα ολοκληρωθεί την Τετάρτη 24 Φεβρουαρίου 2016 στις 20:00 με ρεσιτάλ για δύο πιάνα σε έργα Mozart&Ragμε τους Δημήτρη Καρύδη και πέτροΜόσχο «Pianoduoantithesis". Κα» αυτή η συναυλία είναι στο Πολιτιστικό Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου. 
Η είσοδος είναι 7 ευρώ. Στα πλαίσια του Φεστιβάλ Πιάνου θα δοθούν τρεις επιπλέον συναυλίες κοινωνικού χαρακτήρα από τους παραπάνω καλλιτέχνες.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου